Sunday, July 11, 2010

Kehidupan di Dunia ini

Jabir bin Abdullah berkata: “Pada suatu hari sewaktu bersama baginda Rasulullah s.a.w. maka tiba-tiba datang seorang lelaki yang berwajah putih bersih, rambutnya pula sangat cantik dan dia memakai pakaian putih. Lalu dia menghampiri Rasulullah s.a.w dengan berkata:
“Assalamualaikum ya Rasulullah, apa ertinya dunia itu?”.

Maka Rasulullah pun berkata: “Dunia itu adalah impian orang yang tidur”.

Bertanya orang itu lagi: “Apakah ertinya akhirat itu ya Rasulullah s.a.w:? “

Berkata Rasulullah s.a.w: “Satu kumpulan manusia yang berada dalam Syurga dan satu kumpulan lagi berada didalam Neraka Sa’ir”.

Orang itu bertanya lagi: “Apakah Syurga itu?”

Berkata Rasulullah s.a.w; “Sebagai ganti dunia untuk mereka yang menjauhkan dunia kerana sesungguhnya nilai harga Syurga itu sama dengan menjauhkan Dunia ini”.

Bertanya orang itu lagi: “Apakah Jahannam itu?”

Maka berkata Rasulullah s.a.w: “ Jahannam itu adalah sebagai ganti bagi mereka-mereka yang mencarinya

Bertanya orang itu lagi: “Siapakah sebaik-sebaik umat ini?”
Berkata Rasulullah s.a.w.: “Sebaik-baik umat ialah taat kepada Allah s.w.t

Orang itu bertanya lagi: Bagaimana yang dikatakan orang yang taat itu?”

Berkata Rasulullah s.a.w: “ Orang yang berusaha bersungguh-sungguh sebagaimana orang mencari kafilah”

Orang itu bertanya lagi “Seberapakah ketentuan ta’at itu?”

Berkata Rasulullah s.a.w: “ Seperti kira-kira perbezaan dari kafilah”

Berkata orang itu lagi: “Berapa Jarak jauhnya Dunia dengan Akhirat itu?”

Berkata Rasulullah s.a.w: “Hanya sekadar memejamkan mata sahaja.”

Jabir melanjutkan ceritanya; “Setelah orang itu pergi kami tidak lagi melihat orang itu selepas itu.”

Rasulullah pun bersabda: “Orang lelaki yang datang tadi adalah Jibrail a.s, dia datang kepada kamu supaya kamu semua menjauhkan diri dari dunia dan supaya kamu mencintai Akhirat”.

Berkata Rasulullah s.a.w lagi : “Sesungguhnya Allah tidak menciptakan makluk yang lebih dibenci selain dunia, bahkan dia(Allah) tidak melihatnya sejak menciptakannya

Dunia ini adalah suatu alam khayalan yang mana suatu hari nanti akan musnah, jadi apalah gunanya kita mengejar Dunia setelah kita tahu bahawa Akhirat sahaja yang kekal.

Gunakanlah dunia ini untuk kita mengumpul amal kebaikan untuk bekalan dibawa ke Akhirat, janganlah kita menjadi orang bodoh, sebab orang yang bodoh hanya suka mengejar dunia. Seluruh masa dan tenaganya dihabiskan semata-mata untuk mendapatkan dunia.

Orang kaya bukanlah orang yang pandai kalau dia tidak mendekatkan diri kepada Allah, sebaliknya orang yang mendekatkan diri kepada Allah adalah orang yang paling bijak, sebab dia tahu dia satu masa nanti dia akan mati, segala yang dimiliki didunia akan ditinggalkan kecuali amal yang diperbuatkan akan dibawa kedalam kubur.

Ingatlah saudara-saudaraku, hiduplah dengan cara Islam, jangan tangguh lagi, segeralah taat dan mengingati Allah kerana ajal itu tidak boleh dijangka.
Semoga Allah memberikan kita kebahagiaan di Dunia dan di Akhirat.

No comments:

Post a Comment

Kata Hikmah

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

Sesungguhnya Allah berfirman: Sesiapa yang memusuhi wali-Ku (orang yang setia kepada-Ku), maka Aku mengisytiharkan perang terhadapnya.

Tiada seorang pun daripada hamba-Ku yang bertaqarrub (beramal) kepada-Ku dengan sesuatu lebih Aku cintai daripada ia menunaikan semua yang Aku fardukan ke atas dirinya.Di samping itu, hendaklah sentiasa bertaqarrub kepada-Ku dengan nawafil (ibadat sunat) sehingga aku mencintainya.

Apabila Aku sudah mencintainya, nescaya jadilah Aku (seolah-olah) sebagai pendengarannya yang ia mendengar dengannya; sebagai penglihatan yang ia melihat dengannya; sebagai tangannya yang ia bertindak dengannya dan sebagai kakinya yang ia berjalan dengannya.

Seandainya ia memohon (sesuatu) daripada-Ku pasti akan Aku terima; dan seandainya (pula) ia memohon perlindungan daripada-Ku pasti Aku akan melindunginya.”

(Hadis riwayat al-Bukhari)

Followers

About Me

My photo
Nama Mohammad Faiz Bin Md Nor,Berasal dari Negeri Sembilan,menetap di Seremban,lahir pada 11 march 1988,bersekolah dahulu di Sekolah rendah kebangsaan Senawang,sekolah Menengah Kebangsaan Taman Tuanku Jaafar,Tingkatan 6 di Sekolah Menegah Kebangsaan Seri Pagi dan pernah menuntut di Universiti Kebangsaan Malaysia dalam bidang sejarah...